Magyarország nyitólapja
nyitólapomnak
kedvenceimhez
Az oldal ismertetése
Vedd észre és emeld ki egyedi vonásaidat! Az emberek többsége nem foglalkozik énmárkája kialakításával, pedig nemcsak az számít, hogy mi kiket ismerünk, hanem az is, hogy minket ki ismer és - Coaching magazin
részletek »

Hogyan tűnj ki a többiek közül?

Információk, érdekességek kiegyensúlyozott működésről, teljesítménynövelésről, fejlesztésről, vagyis a coaching lehetőségeiről és alkalmazásáról. Ki és hogyan támogathat bennünket magánéleti és munkahelyi céljaink, sikereink elérésében?
Coaching magazin
Itt vagy: Coaching magazin » Hír olvasása
Oszd meg másokkal
Hogyan tűnj ki a többiek közül?
Hogyan tűnj ki a többiek közül?
Fotó: sxc.hu
Vedd észre és emeld ki egyedi vonásaidat! Az emberek többsége nem foglalkozik énmárkája kialakításával, pedig nemcsak az számít, hogy mi kiket ismerünk, hanem az is, hogy minket ki ismer és milyen oldalunkról. Jeff Bezos, az Amazon alapítója szerint: „Az énmárka egyenlő azzal, amit mások mondanak rólunk, amikor kilépünk a szobából.”
Azok számára, akiknek nincs lehetőségük közelebbről megismerni erényeinket, képességeinket, érdemes egy rövid és megjegyezhető üzenetet magunk után hagyni, hogy könnyebben emlékezzenek majd, amikor szükségük lesz ránk. Hiteles, egyedi énmárkánk segítségével felkelthetjük a gyakorlatunknak megfelelő ügyfelek, munkaadók, munkatársak figyelmét, akik később ajánlhatnak minket másoknak is.

Mi alapján leszünk megjegyezhetőek?
Sokat számítanak az első benyomások kapcsán a külsőségek. Egy feltűnő színű öltözék vagy az átlagostól eltérő hajviselet segít a másoktól való megkülönböztetésben. Persze, a nőknek e téren gazdagabb az eszköztáruk. Például egy hosszú fekete hajú, ill. vörös kosztümbe öltözött hölgy mindenkinek azonnal feltűnik.

A férfi hírességek esetében is látunk erre számos példát:
  • Mick Jagger vastag szája és kinyújtott nyelve, utóbbi a Rolling Stones jelképe lett;
  • Che Guevera sapkája és szakálla;
  • Albert Einstein bajusza és hajkoronája;
  • Winston Churchill feje, szivarja és mellénye.

Bizonyára a mi külsőnkben is van valami jellegzetes, amit ki lehet emelni. Mi lehet ez?

Tudatos beszédstílus
Ha saját hangfelvételünket meghallgatjuk, tisztázódik előttünk, hogyan érzékelnek bennünket kívülről mások. Milyen a hanghordozásunk, hangszínünk, beszédtempónk, van-e akcentusunk?
Felmerül a kérdés, hogy ezen érdemes-e csiszolnunk.
Szeretnénk-e, ha például tájszólásunkról felismernének. Ettől hitelesebbé válnánk-e? Egy francia származású szakács például valószínűleg jól teszi, ha nem válik meg akcentusától, mivel a szakmájában a francia származás a legmagasabb színvonalat képviseli. Egyes politikusokat pedig a beszédtempójuk és a hanghordozásuk tett könnyen felismerhetővé, mint például Churchillt.
Hirdetés

Melyik archetípushoz tartozunk?
Több ezer éves múltra tekint vissza az archetípus fogalma, Hippokratész (négyféle alkat) és Platón (négy őselem) elmélete forrásnak tekinthető. Carl Jung meghatározása szerint az archetípus a kollektív tudatalattiból eredeztethető képi sémákat jelöl, amelyek közös motívumok a különböző népek mitológiájában.

Az archetípusok jelentősége abban rejlik, hogy földrajzi elhelyezkedéstől függetlenül mindenhol felismerik ugyanazokat az archetípusokat. Így alkalmazásuk könnyen azonosíthatóvá, értelmezhetővé teszi egyéniségünket. Segítségükkel könnyebben láthatóvá tudjuk tenni törekvéseinket, céljainkat. Ha felismerjük, hogy életünk és viselkedésünk alapján melyik archetípushoz tartozunk, akkor mondanivalónkat úgy tudjuk alakítani, hogy felkeltsük azok figyelmét, akiknek éppen ránk van szükségük.

Munkánkban valószínűleg egy vagy két archetípust személyesítünk meg. Akik jól ismernek bennünket, azok bizonyára ránk ismernek bennük. Ha ügyfeleink, megbízóink felé az archetípusunknak megfelelően kommunikálunk, akkor kiszámíthatónak látnak majd bennünket, úgy érzik majd, hogy ismernek. Emiatt biztonságosnak vélik a megbízásunkat.

A Mark és Pearson-féle modell 12 archetípusa

A gondoskodó
Az ilyen embert az a vágy hajtja, hogy segítsen embertársain, és megóvja őket a bajtól. Ez az archetípus jut eszünkbe az orvosokról, ápolókról, a szociális munkásokról, a munkavállalási tanácsadókról, a képzésért felelős munkatársról. Teréz anya és az egészségügyi termékeket forgalmazó Johnson & Johnson szintén ezt az archetípust idézi.

Az alkotó
Írók, zeneszerzők, művészek, feltalálók és vállalkozó szellemű üzletemberekre jellemző. Ők azok, akik gyakran érzik az újítás, az alkotás kényszerét. Megszállja őket az ihlet, és álmaikat átültetik a valóságba. Középpontban áll az önkifejezés, és maradandót szeretnének alkotni. Ilyen volt Leonardo da Vinci és Mozart is.

A felfedező
Örök elégedetlenek, nyugtalanok, természetüknél fogva kíváncsiak, minden érdekli őket. A felfedezés lehet földrajzi jellegű (Columbus), vagy lehet egy új termék, szolgáltatás is. A felfedezőket a lelkük mélyén az hajtja, hogy felismerjék, mi az, ami igazán nekik való. Ilyen ember Fa Nándor és Erőss Zsolt.

A hős
Mindig bátran cselekszik, nehéz helyzetben is megtalálja a kiutat. Vonzódik a zűrzavarhoz, hiszen ott bizonyíthatja leginkább hősiességét. Kiáll meggyőződése mellett. Jól viseli a veszélyt, az izgalmakat, előfordul, hogy még élvezi is a kiélezett helyzeteket, amikor fordíthat pl. cége sorsán. Ilyenek a tűzoltók, a rendőrök vagy azok a cégvezetők, akik képesek vállalatukat megmenteni a csődtől. Példa erre a típusra James Bond, Nelson Mandela vagy Carlos Ghosn, aki a csőd szélén álló Nissant két év alatt nyereségessé tette.

Az ártatlan
A jóság és a tisztaság bajnoka. Célja a boldogság, rá jellemző a gyermeki ártatlanság. A szerzetesek, apácák idézik ezt a típust vagy a szentként tisztelt emberek. A Disney filmekben Hófehérkében és Bambi alakjában jelenik meg, és Tom Hanks is az ártatlan típust testesítette meg Forrest Gump szerepében. Az üzleti világban a természetes összetételű termékek készülnek ennek jegyében, pl. gyümölcslevek, bőr- és hajápolási termékeket forgalmazó vállalkozók öltik magukra az ártatlanság jegyeit.

A bohóc
A bohóc látszólag remekül érzi magát, mindig mókás és vidám. Eközben azonban fontos mondanivalója van, szerepe nem kockázatmentes. Ki meri mondani, amit mások nem, és így nagy befolyásra tehet szert. Gyakran megszegi a szabályokat, megeshet, hogy provokálja környezetét, és rámutat a visszásságokra. A személyi titkárok ehhez a típushoz sorolhatóak, és Ronald McDonald, a McDonald's reklámfigurája szintén a bohóc archetípus megtestesítője.

A szerető
Érzéki örömökre vágyik, a szerelmet keresi. Olyan társasággal veszi körül magát, akikhez érzelmileg kötődik. Rajongása tárgya nemcsak személy, hanem termék is lehet, például valamilyen parfüm, ruha, édesség. Ehhez a típushoz tartozik sok divatmodell, popzenész és író, a hollywoodi sztárok többsége. Az üzleti világban Coco Chanel a típus egyik képviselője, aki nemcsak híres divattervező, hanem gazdag férfiak szeretője is volt.

A varázsló
A varázsló feladata az átváltoztatás, és hogy előbbre vigye a világ ügyeit, miután megismerte a világegyetem törvényeit. Semmilyen párhuzam, jel vagy összefüggés sem kerülheti el a figyelmét. Ehhez a típushoz tartoznak a plasztikai sebészek és azok a vezetők, akik váratlan sikereket varázsolnak cégük élén. A varázsló archetípust képviseli Harry Potter és Paolo Coelho: Az alkimista című regényének hőse is. Szintén varázslatosan működnek a reklámokban a tisztítószerek, amelyek egy pillanat alatt eltűntetik a szennyeződést.

Az átlagember
Szeret jóban lenni mindenkivel, szívesen alkalmazkodik. Úgy jó, ahogy van. Az üzleti világban az átlagember az a vezető, aki mindenkivel szót ért. Nem veszi túlzottan komolyan saját személyét. Kedveli a népszerű sportokat, és ennek köszönhetően is könnyen tud kapcsolatokat kialakítani. Az üzletkötő is ehhez a típushoz sorolható. A portástól kezdve az irodavezetőn át a főnök titkárnőjéig mindenkivel nyájas, így könnyű a dolga, ha üzletet akar kötni. A szórakoztatóiparban Bruce Springsteen és Robbie Williams testesíti meg ezt a típust.

Az uralkodó
Kezébe veszi az irányítást, és rendet tesz a zűrzavarban. Sikeres és prosperáló céget, szervezetet vagy családot kíván létrehozni, de közben fél, hogy megfosztják a tróntól. Gyakran dolgoznak olyan épületben, amelyeket dór oszlopok díszítenek, és az antik kultúrát idézik. Ezt a típust testesítette meg Nagy Sándor és Margaret Thatcher, valamint a SAP szoftvergyártó cég, mivel nagyvállalatok vezetőinek nyújt segítséget az irányítás kézbentartásához.

A betyár
Lázadó, aki megszegi a szabályokat. Jellemző rá a vállalkozó szellem, szakít a hagyományokkal, hogy valami újat hozzon létre. Ilyennek tekinthető a Rolling Stones, Madonna vagy Jack Nicholson. Az Apple Computer szintén ehhez a típushoz sorolható, mivel indulásuk kezdetén megkérdőjelezték az uralkodó IBM egyeduralmát. A Skype pedig lehetővé tette az ingyenes telefonálást, ezzel komoly veszélyt jelentve a telefontársaságoknak.

A bölcs
A bölcs segít megérteni a világot. Ilyen volt Platón vagy Konfuciusz, és szintén bölcsnek számít Edward de Bono gondolkodáskutató, aki 62 könyv szerzője. Ehhez a típushoz sorolhatóak az egyetemek és egyéb képzőintézmények vagy például a szoftvergyártó cégek szoftverfejlesztési igazgatói.

Felhasznált irodalom: John Purkiss, David Royston-Lee - Énmárka
Szólj hozzá a cikkhez
FIGYELEM! A cikk felhasználása, utánközlése kizárólag a tlap szerkesztő engedélyével lehetséges! Kérek engedélyt
Címkék - Énmárka, egyedi vonás, beszédstílus, archetípus, Carl Jung, Teréz anya
Nyomtatás
Oldalajánló
Vissza a hírekhez
Szólj hozzá
- 2012-10-18 09:02:03
Szólj hozzá a cikkhez

Új hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezned oldalunkra.

Bejelentkezés
Regisztráció
Eddigi hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás a cikkhez
Tuti menü